Wydział Sędziowski - Koszaliński Okręgowy Związek Piłki Nożnej 603447940 obsada@wskozpn.pl

Zagranie ręką przez bramkarza, po zagraniu współpartnera

 

Napisane przez Zbigniew Przesmycki

Moja poniższa rekomendacja dotyczyć będzie zapisu Art. 12 , zacytowanego poniżej. Jest ona oparta na literze przepisów i bierze pod uwagę powody wprowadzenia takiego zapisu przez IFAB. Inaczej mówiąc do takiej rekomendacji upoważnia litera przepisów i funkcjonujące w Przepisach Gry, pojęcie ducha gry. Poniższa rekomendacja nawiązuje  do stanowiska Pierluigi Collina, które zajął podczas zgrupowania czołowych sędziów na styczniowym zgrupowaniu UEFA na Malcie przed meczami play-off UCL i UEL. I jest ona zgodna z tym stanowiskiem.  Jak wiemy Pierluigi Collina to Chief Refereeing Officer UEFA oraz, od pewnego czasu, Chairman of Referees Committee FIFA. W chwili obecnej, mamy jednego sędziego i jedną sędzię w Elite, najwyższej grupie sędziów UEFA. W drugiej w kolejności  grupie First mamy trzech sędziów, przy czym dwóch z nich uczestniczyło w zgrupowaniu na Malcie i obaj poprowadzą mecze w pierwszej rundzie play-off UEL. Ostatnio, zapewniłem Pierluigi, że nasze spojrzenie na sędziowanie jest zgodne z linią UEFA i FIFA i poniższa rekomendacja jest w ścisłym związku z tym zapewnieniem.

Oto przedmiotowe zapisy Art. 12 Przepisów Gry:

Rzut wolny pośredni jest przyznany, jeżeli bramkarz we własnym polu karnym popełnia jedno z następujących przewinień:

  •   przez czas dłuższy niż 6 sekund kontroluje piłkę w rękach, zanim ją zwolni,
  • dotyka rękoma piłki po tym, jak:
  • zwolnił ją z rąk i nie dotknęła później innego zawodnika,
  • została rozmyślnie kopnięta do niego przez współpartnera

Załączony klip pokazuje interwencję bramkarza, po rozmyślnym kopnięciu do niego piłki przez współpartnera.  Bramkarz dotyka piłkę rękami (rzuca się i łapie ją) ale pomiędzy kopnięciem piłki przez współpartnera a dotknięciem piłki miała miejsce jego próba kopnięcia piłki.  W takich przypadkach sędzia nie powinien przerywać gry. Intencją IFAB, gdy wprowadzano ten zapis, było przeciwdziałanie zachowaniom zawodników drużyny broniącej, które mimo iż piłka była w grze, de facto były grą na czas. Zachowanie bramkarza w analizowanym przypadku nie ma nic wspólnego z grą na czas. Oczywiste jest, że jedyną jego intencją jest kopnięcie piłki a jej złapanie spowodowane  jest nierozmyślnym kiksem. Dlatego też uprawnione jest twierdzenie, że kiedy bramkarz kopie piłkę podaną do niego przez współpartnera kiksując i sędzia nie dopatrzy się w tym kiksie próby obejścia przepisów gry to, późniejszy kontakt jego ręki/rąk z piłką nie ma  znamion naruszenia zacytowanego wyżej zapisu Art. 12. A w wymiarze praktycznym trudno wyobrazić sobie sytuację kiedy kiks bramkarza, w  takiej sytuacji, będzie próbą obejścia przepisów gry.

Klip w poniższym linku. Hasło do filmu: kszzpn

klip

Zbigniew Przesmycki
Przewodniczący Kolegium Sędziów

Chairman ot the Referees Committee